Leesbevordering

in de bibliotheek

en op school

Leesbevordering in de bibliotheek en op school

Lezen is belangrijk. Leesbevordering daarom ook! Leesbevordering is het stimuleren van lezen en dat begint bij het voorlezen van kinderboeken. Het voorlezen is van belang voor de taalontwikkeling en heeft effect op zoveel meer. Zo krijgen kinderen die worden voorgelezen de kans om op persoonlijk, sociaal en cognitief niveau te groeien. Daarnaast wil de Bibliotheek Bollenstreek alle inwoners motiveren om voor hun plezier meer te lezen in hun vrije tijd. Om dit voor elkaar te krijgen zorgen we voor een aantrekkelijke leesomgeving en een actuele collectie waar voor iedereen een passend verhaal is te vinden. Voor de beginnende lezer, de veellezer, de actuele ochtendkrantenlezer, de zwakkere lezer en de informatieve lezer. We hebben voor iedereen iets te lezen, offline en online.

Het belang van lezen mag niet onderschat worden, het is een belangrijke vaardigheid om je volledig te kunnen ontwikkelen. Lezen is leren én ook nog eens heel erg leuk. Zowel de bibliotheek als de scholen hebben een belangrijke rol bij het stimuleren van het lezen. Met het motiveren van leerkrachten en kinderen om te lezen sla je twee vliegen in één klap.

Liselotte Dessauvagie,
Leesbevorderaar

BoekStart en BoekStart in de kinderopvang

Wetenschappelijke onderzoeken laten zien dat het goed is om vroeg te beginnen met voorlezen. Dat is ook het belangrijkste doel van het leesbevorderingsproject Boekstart, dat jonge kinderen al ruim voordat ze naar school gaan met boeken en lezen in aanraking brengt. Jonge ouders krijgen een uitnodiging om in de bibliotheek een ‘BoekStartkoffertje’ op te halen, een starterspakket met twee babyvoorleesboekjes en leessuggesties voor beginnende voorlezers. In 2020 hebben de ouders van 454 jonge kinderen een Boekstartkoffertje opgehaald. Daarnaast geeft de bibliotheek met BoekStart in de kinderopvang training in interactief voorlezen en biedt het ondersteuning aan medewerkers van kinderopvangorganisaties bij het opstellen van een voorleesplan. In het begin van 2020 is met diverse kinderdagopvangorganisaties gesproken, de daadwerkelijke uitvoering is vanwege de coronapandemie uitgesteld tot 2021.

BoekStart en BoekStart in de kinderopvang

Dankzij het uitgebreide aanbod van de bibliotheek komen op De Klarinet verhalen tot leven! Of het nu is via ‘De Schatkamer van Roald Dahl’, in ‘Het donker’ of door er een ‘Warboel in de Bieb’ van te maken, elke groep kiest een passend programma om samen met de bibliotheek het lezen blijvend op de kaart te zetten!

Corrie van der Poll,
Taal-en Leescoördinator De Klarinet, Lisse


De bibliotheek op school (dBos)

In 2020 heeft de bibliotheek de (structurele) samenwerking met basisscholen verder versterkt en hebben leesconsulenten zich ingezet om het leesplezier van kinderen te vergroten. Daarnaast is het schoolaanbod verrijkt met nieuwe programma’s om kinderen meer te laten lezen en hen te helpen om een passend boek te vinden. In Lisse zijn verdere stappen gezet met het opschonen van collecties en het inrichten van de schoolbibliotheken met een actuele en gevarieerde collectie op maat.


Nationale Voorleesdagen

Nationale Voorleesdagen

In januari gingen de Nationale Voorleesdagen van start met het traditionele voorleesontbijt. In Noordwijkerhout las wethouder Sjaak van den Berg de kleuterklassen van R.K. De Brede School De Prinsenhof voor. Daarnaast verraste het lokale politieteam leerlingen van De Noordwijkse School in de bibliotheek Noordwijk met een voorleessessie. Dit jaar stond het boek Moppereend centraal. Een lokaal theater- en dansduo ontwikkelde twee workshops om het prentenboek tot leven te wekken, hierbij speelden en dansten kinderen verhalen uit het boek na. Verder was er een inspiratieavond voor alle voorleesvrijwilligers van de bibliotheek. Het aantal jeugdinschrijvingen steeg in de maanden rondom de campagne met 20%.



Nationale Voorleesdagen combi afbeelding

Kinderboekenweek

‘En toen’ was het landelijke thema van de Kinderboekenweek 2020. Onder het motto ‘Van rooksignalen tot WhatsApp’ focuste de Bibliotheek Bollenstreek op het verschil in communicatiemiddelen van vroeger en nu. Zo betraden kinderen met een VR-bril een museum dat was ingericht met verschillende communicatiemiddelen door de jaren heen.

Kinderboekenweek

In VR-workshops op de basisscholen lag de nadruk meer op het bouwen dan het beleven. Daar bouwden leerlingen een eigen mediamuseum en richtten een expositie in over de media van de toekomst. Aan de workshops in de Bibliotheek en op scholen namen in totaal 486 kinderen deel. Voor de jongste bezoekers boden vestigingen tijdens de campagneweek spellen aan op de multitouchtafels en waren er speciale 3D kleurplaten waarmee eigen kleurcreaties tot leven werden gebracht.

VR-workshops op de basisscholen

Coronaproof zomerprogramma: ZomerBieb

Met de ZomerBieb ondersteunt de bibliotheek kinderen en zwakke lezers om meer en beter te lezen tijdens de zomervakantie. Zo hielden de vestigingen Noordwijk en Oegstgeest de ZomerBieb voor basisschoolleerlingen in de eerste twee weken van de vakantie. Om het basisonderwijs te ondersteunen bij de leesbevordering kregen kinderen die in deze ‘coronatijd’ een achterstand hebben opgelopen hulp bij het lezen. In totaal deden 24 kinderen uit groepen 3 en 4 mee. Daarnaast waren er aparte sessies voor deelnemers aan de VoorleesExpress en het Taalhuis.

Coronaproof zomerprogramma: ZomerBieb

Nederland Leest

De landelijke campagne ‘Nederland Leest’ is bedoeld om het belang van lezen onder de aandacht te brengen. Heel Nederland leest dan een boek, dat leden gratis in de bibliotheek kunnen ophalen. Vanwege de coronamaatregelen moest de bibliotheek sluiten en werd de campagne die begon in november, verlengd tot 14 december. Dit jaar stond het boek Het zwijgen van Maria Zachea van Judith Koelemeijer centraal. Ondanks de sluiting zijn er tijdens de campagneperiode bijna 2.800 cadeauboeken uitgedeeld. De boeken werden onder andere verspreid via de afhaal- en bezorgbieb. Schrijfster Judith Koelemeijer had een primeur met de eerste hybride lezing, een lezing in de bibliotheek Oegstgeest, die ook online te volgen was.


Stiltecabines Noordwijk

In de bibliotheek Noordwijk zijn drie stiltecabines geplaatst. Deze bieden ruimte aan 12 personen om rustig te lezen, studeren, werken of overleggen. Op de momenten dat de bibliotheek open was, waren de cabines druk in gebruik. Hoewel de akoestiek nog wat moet worden aangepast, waren scholieren en werkenden enthousiast. Het succes is aanleiding om te verkennen hoe soortgelijke ruimtes ook in andere vestigingen zijn te realiseren.

Meerjarenbeleidskompas

Vorig artikel

(Digitale) basisvaardigheden

Volgend artikel